1.3.13

Where's Karma when you need it?


Mijn vertrouwen in de Goedheid en Oprechtheid van den Mensch heeft de afgelopen jaren een paar beste klappen gehad. Zakelijkerwijs dan hè. Net als mijn overtuiging dat Zij uiteindelijk aan het kortste eind trekken.

My faith in the Kindness and Sincerity of Mankind has had a few punches in the past years. In the Business area, that is. As goes for my firm belief that They eventually draw the short straw.


Mijn Product, mijn Beelden, mijn Stijl, mijn Collectie, mijn Teksten, mijn Ideeën. Ik noem ze nu wel 'mijn', maar ze blijken in bepaald opzicht gemeengoed te zijn. Inspiratie, mensen. Maar dan zonder Bronvermelding. Of klakkeloos 1-op-1 gekopieerd. Of, nog makkelijker, gewoon net doen alsof het van jou is. Van veel van mijn initiatieven kan ik inmiddels aardig voorspellen wie het overnemen. In volgorde op een reëel tijdspad. (ik ben tevens beschikbaar voor het invullen van uw Lottoformulier)

My Product, my Images, my Style, my Collection, my Texts, my Ideas. I mention them as 'mine', but they seem in some way to be common property. Inspiration, folks. But without Courtesy. Blind 1-on-1 copying. Or, even easier, just pretending it's yours. Of many of my initiatives I can pretty well predict who will Xerox. In sequence on a realistic timeframe. (I'm also available for filling out your lottery ticket)


Een tijdje terug werd door iemand met Juridische stappen gedreigd als ik PomPoms met twee hoofdletters zou blijven schrijven. Per mail en met Taalgebruik dat ik hier niet durf te herhalen. Nadat nader onderzoek uitwees dat ik als eerste met deze productnaam begon, bleef het stil. Voor het gemak nam ik aan dat ze ook contact hebben opgenomen met al die anderen die deze schrijfwijze inmiddels hanteren. Een geruststellende gedachte.

A while back someone threatened to take legal action if I kept on writing PomPoms with two capitals. By email, in a language that's not suitable for publication. Once further investigation showed that I was the First one to be using this product name, it remained silent. For my own ease, I assumed that they had also contacted the others who started using this notation. A reassuring thought.


Meestal laat ik het wapperen. Er zit immers aan alles een positieve kant en mijn bedrijf is er in de jaren niet minder florerend om geweest. Maar weet je wanneer het me nou echt van mijn Adem beneemt? Als het gedaan wordt door de Mensen die zelf het hoogste woord hebben over kopieergedrag, over het niet vermelden van Bronnen. En zelfs nog meer als het gedaan wordt door de Mensen van wie ik het gevoel had dat ze (al was het soms alleen digitaal) Naast me stonden. Dan wordt het Persoonlijk.

Usually I step over it. There's always a positive side to everything right? And my company is no less flourishing. But do you know when it really leaves me Breathless? If it is done by people who shout the loudest about copying, about the omission of mentioning sources. And even more if it is done by the people from whom I had the feeling that they (though sometimes only digital) stood Beside me. Then it becomes Personal.


En zo stapelde het zich de laatste tijd toch op en werd het een bult Frustratie waar ik niet meer overheen kon kijken. Het blokkeerde me in alle opzichten en deed me een flink Vraagteken zetten achter mijn IJver en Inspanning. Een onderhoud met de Zen-goeroe van Ontwerp- en Webwinkelland (ter vergroting van het Relativerend vermogen overigens net bevallen van een mooie zoon), wat Lentezon en een mail met een tiental afbeeldingen van de Dalai Lama waren nodig om mij weer terug te brengen in mijn normale Mindset: Leun achterover en laat Karma het werk doen.

And just like that Things piled up and became a stack of Frustration that I could not over look. That blocked me in every way and marked my Zeal and Effort with a major Question Mark. It took a meeting with the Zen guru of Design & Online Retail (who, to increase her Relativizing skills has recently given birth to a beautiful son), some Spring Sunshine and an email with a dozen pictures of the Dalai Lama to bring me back to my normal Mindset: Keep Calm and let Karma handle it.

* Volledigheidshalve: de broodplank is van Tas-ka, de tekst op het frietkotbord vond ik op Pinterest - For the sake of completeness: the cuttingboard is made by Tas-ka, the words on my 'Frietkotbord' found on Pinterest


32 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi verwoord. Ben het helemaal met je eens. Succes ermee! X Jenn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oei dat is echt niet leuk! Grote teleurstelling inderdaad!
    karma zal zijn werk inderdaad wel doen - be patient!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken je die zin uit het liedje van Adele... "Hold your breath and count to ten..." Misschien dat het helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, heb jij ook je eigen Zen-goeroe :-)
    En ja, de "bad karma waardigen" maken van vraagtekens soms gigantische uitroeptekens. Kijk maar over dat mooie vlakke land daar en koester je creativiteit. Blijven ademhalen lieverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En zo is het maar net! Ik moest ook denken aan een andere mooie "Karma" ...

    "I hope karma slaps you in the face. With a chair! ";)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je maakt me met mijn zieke en duffe hoofd toch wel erg nieuwsgierig met dit verhaal :)
    Maar goed, blijft vervelend dat dit soort dingen. Hoop dat je ondanks dat toch een fijn weekend hebt/krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hopelijk lucht het een beetje op om dit zo even van je af te schrijven en kun je daarna weer vrolijk verder....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat rot dat je zulke vervelende ervaringen hebt gehad de laatste tijd. Ik lees op meerdere blogs ervaringen met kopieergedrag en vervelende reacties. Ik hoop dat je toch weer kan genieten van het samenstellen van collecties van je winkeltje en het bloggen, want ik geniet erg van je inspirerende ideeën! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sjonge, wat heftig. Laat karma het werk doen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb er ook nog één die karma zeker heeft gemist. Wel een stel meer trouwens. Gedeelde smart... Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ik ken nog een, tzijn er meer dan je zou denken

      Verwijderen
  11. ik sluit me bij allen hierboven aan...en bedenk dat voor elke onaardige, gemene kopieerder er honderden mensen zijn die zich integer door je laten inspireren en die je blij maakt, met je winkel, ideeën, je blog. Laat je niet uit het veld slaan hoor!!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik lees dit soort berichten steeds meer. Wat verschrikkelijk verdrietig om zo met elkaar om te gaan. Mag ik wel even zeggen dat ik de foto's met konijn en vos geweldig vind (en super gevonden bij dit onderwerp) en de tekst is helemaal af! Liefs en sterkte MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Some people need a high five...in the face..with a chair.

    Er is maar één onmiskenbare Omstebeurt voor mij, alle slappe aftreksels ten spijt. Ik kom het tegenwoordig te vaak tegen, open en bloot: één op één gekopieerde blogs, huisstijlen...ik vind het misselijk. En zeker als er hoogverraad gepleegd wordt (door digitale vrienden of 'echte') is dat echt onverkropbaar. Deze komt op het partijprogram van de Bassiepartij! Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://pinterest.com/pin/46443439879743566/
    Niet helemáál in de context, maar ik bedoel dat je w.s. beter je energie kunt steken in al die dingen waar je zo goed in bent dan in dit soort dingen. Het is iets waar je mensen op kunt atenderen zoals je nu doet maar nooit helemaal uitroeien helaas... Keep your head up!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve omstebeurt,

    Treat people as you would like to be treated
    Karma's only a bitch if you are!
    Bron; http://pinterest.com/pin/236861261623843321/

    Sterkte, dit verdien je niet. Dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vervelend! Hoewel het ergens ook een compliment is. Dat anderen jouw bedenksels zo gaaf vinden dat ze net doen of ze het zelf hebben bedacht. Het is me wel een raadsel hoe ze dat aan zichzelf kunnen verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat lees ik dit soort berichten toch vaak de laatste tijd. En wat vervelend vind ik het voor je/jullie. Ik ben zo blij met wat jij (en anderen die blijkbaar gekopieerd worden), doen. En ik zie niet graag dat jullie daar in belemmerd worden, gun je beters. Tegelijkertijd voel ik me steeds ongemakkelijker bij aankopen. Hoe weet ik nou wie waar het eerst mee was? Zo erg zit ik er nou ik weer niet in. Koop ik bij de verkeerde? Als online shopper verlies ik het plezier er in een beetje, al verzet ik me daar ook tegen want steun jou en anderen graag! En ik snap ook heel goed dat je wel eens je hart moet luchten. Martine, de zon schijnt vandaag, hopelijk haal je er weer nieuwe positieve energie uit om door te gaan met wat je zo fantastisch doet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lieve Marije. Hoewel in zekere zin wel begrijpelijk, zou ik het erg jammer vinden als het je (shop)plezier bederft. Ik vind dat klanten de laatste zijn die zich zouden moeten vermoeien met waar-wat-origineel te vinden is. De verantwoordelijkheid ligt m.i. volledig bij degene die met andermans werk aan de haal gaat. Dus lekker verder winkelen waar je maar wilt, geniet ik ondertussen van de Zon!

      Verwijderen
  18. Hee wat rot! Je hebt een geweldige winkel!
    Kom op karma!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel goed verwoord. Ik heb vandaag precies dit soort woorden in mijn hoofd. Word gek van de copycats en de aso's en de zin om dingen te creeeren is daardoor nu ver te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. 'Kwaliteit komt altijd bovendrijven' , zegt mijn oude wijze opa. En als het zo is zoals hij zegt, kun je je voorstellen wat het tegenovergestelde te wachten staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoera voor Omstebeurt en een dikke vette Boe voor klakkeloos kopieerende koeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zoooo herkenbaar!!! Straf straf straf en eens zo bizar...zet mij toe aan weeral eens zwaar te reflecteren en voor morgen weet ik nog niet welke versie van blogtekst ik zal publiceren want ik kom er niet aan uit...aaarrrghhh

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ohh, het lef van sommige mensen! Helaas herken ik het ook, van vroeger op de kunstacademie maar nog meer uit het vak. Niet alleen uit de schoenenbuisiness maar op alle ontwerpgebieden. Als er geld bij komt kijken lijken mensen al helemaal hun scrupules te verliezen..

    Ik troost me met het feit dat er gelukkig altijd nog een groep mensen is die wel oprecht zijn en originaliteit hoog in het vaandel hebben! Hopelijk heb je daar wat aan. ;-) Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Joh! Wat kan ik zeggen trek het je niet aan is te zwak, je hebt zo hard gewerkt om te zijn wie je nu bent. Ik "ken" je nog van de zelfgemaakte site :) Ik zie ook veel gelijkbare shops, zie ook collega's waarvan ik het nooit gedacht had kopieren, zie het ook bij het idee postzak, waar ik ook niet de eerste mee was, de derde we konden prima naast elkaar, het hele concept is uit elkaar getrokken, zo jammer...internet is heel leuk maar soms zou ik zo graag een winkeltje in de voorkamer (die ik niet heb) hebben, thee op een lichtje, alleen maar ik, mijn spullen en de lieve klant :) Ik geniet altijd heel erg van je nieuwsbrief echt een blij moment, dat je dat weet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. oh dear :(
    people should spend more time working on their business and less worrying about everyone else.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh jasses. Hoog tijd dat een ieder z'n frustratie hierover gaat uiten! Geniet van het weer en de diverse harten onder je riem.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. potverdorie, waarom? nou ja, ga lekker door en ik hoop dat jouw eigen conclusie ook werkelijkheid wordt in je zaken en leven. zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen