10.1.13

Retraite | Retreat


Aanstaande April ben ik Zes jaar in bedrijf. Een mooie Poos, vol Plezier en Trots. Een prachtige kiem, ontsproot in korte tijd en bleef immer in Groei daarna. Terwijl ik met bezieling doorwerkte, zo gesteld op mijn Zelfstandigheid en altijd vol Plannen, raakte ik steeds meer met De Tijd in de knoop. Plannen verdwenen naar de achtergrond, de dagen meer en meer gevuld met Routineuze klussen, helpende handen Noodzaak en zie: daar Torent zomaar een bedrijf hoog uit boven mijn ietwat gebogen schouders! 'Mooi toch?', roept iedere toehoorder, als ik vertel dat het Druk is. En dat is het. Absoluut. Zo Mooi dat het Meer is geworden dan ik hebben kan. 

Upcoming April I'm in business for Six years. A nice While, bursting with Fun and Pride. A beautiful bud came in bloom quickly, subsequently in constant growth. While I worked overflowing with enthusiasm, very fond of my Independence and always full of Plans, I became more and more entangled in Time. Plans disappeared into the background, the days more and more filled with Routine chores, helping hands became Necessity and look: a company arose high above my slightly bent shoulders! "Great, ain't it?" every listener replies, if I tell about being that Busy. And it is. It Absolutely is. It's so Great that it has become More than I can take.




Natuurlijk moet er Brood op de plank. Maar wat als je geen Tijd hebt om het op te eten?
Laat staan ervan te Genieten.

Of course we have three mouths to feed, but what if there is no time to eat.
Or let alone to enjoy the food.




Ik drukte deze week voor een paar dagen op de Pauzeknop. Uit de tredmolen, een stap achteruit.  Omdat het vaak heel verhelderend werkt om de Zaken van een afstandje te bekijken. Tijd om te mijmeren en te dralen, Zakelijk overleg en koetjes en kalfjes met vriendinnen: en echt, het heeft me al een paar bruikbare Inzichten opgeleverd. Met bovenaan, in flikkerend Neonlicht: Zo Kan Het Niet Langer.

I pushed Pause for a few days. Off the treadmill, a step backwards. Longing for the enlightening impact of viewing Things from a distance. I needed some Time to muse and linger, to have Business consultation and small talk with friends and really, it has already yielded some useful insights. With placed on top, in flickering Neon light: Things Must Change




Jaren had ik de Touwtjes strak in handen. Het was de enige manier om te komen waar we nu zijn. En nu ik ze wat mag Loslaten, merk ik hoe verkrampt mijn handen zijn. 

Nog even wennen. Organiseren. En dan heb ik mijn Prioriteiten weer op een rijtje en kunnen we weer op volle kracht verder. Op gewijzigde Koers. Eén waarmee we sowieso de komende Zes jaar weer Vooruit kunnen. 

Ik kan jouw Hulp of Kennis misschien gebruiken. Ben je hier morgen weer? 

For years I kept the tight rein. It was the Only way to get to where we Are now. And now there is some space to unwind, I notice how my hands are contorted. I need some time to adjust. To Organize. 

Soon I'll have my list of Priorities straight again. And we'll be steaming. With adjusted Policy that'll keep us going for at least another Six years. 

Maybe I could use your help or knowledge. Will you come back here tomorrow?



20 opmerkingen:

  1. Inspirerend en herkenbaar.
    Ook een paar jaar bedrijf aan het opbouwen en het gaat goed. Fijn om zoiets herkenbaar te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te lezen en bijzonder herkenbaar. Ik ben op dit moment bezig tijd vrij te maken voor een maand, zodat ik ook even pas op de plaats kan doen. Blijkt toch bijzonder nodig te zijn. Ik geniet van je taalgebruik in dit bericht! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed (en ik moet erg lachen om de tekst van foto 1 :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan ik me voorstellen hoor! Toevallig las ik van de week een ouder interview met jouw waarin je aangaf op den duur graag zelf te willen ontwerpen. Zelf zit ik in mijn eerste jaar en ben ik ook meer aan het inpakken dan aan het maken, natuurlijk kan ik het zelf sturen maar is dit startkapitaaltje ook wel handig, vind het nu al lastig! Maar vooral ook leuk natuurlijk! Je hebt een mooi bedrijf opgezet, ben benieuwd wat je stappen gaan zijn, meer delegeren of ook een andere weg? Succes met alle keuzes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel mooi geschreven! Het klinkt zo goed; zelfstandig ondernemer, een eigen bedrijf, maar de werkelijkheid is natuurlijk kei en kei hard werken..
    Misschien helpt het om terug te denken aan je beweegredenen om hieraan te beginnen? Hoe dan ook...ik ben er morgen weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh..en ik zou best weles een dagje willen komen helpen met inpakken bij je;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat het een succes geworden is, maar het mag nooit ten koste gaan van je leven zelf. Wat je zegt: het Genieten is ook Belangrijk!
    Het zal je vanzelf duidelijk worden welke stappen te nemen!
    Aan mij zou je zo wat mogen delegeren ;) ik ben werkeloos momenteel :( ik woon alleen niet zo dichtbij helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verwoord en mooi in beeld gebracht! Genieten is het allerbelangrijkste... En ja, morgen ben ik er weer! x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie tekst, mooie plaatjes!!! Yep loslaten... hier is ook een plan in wording, een heel andere koers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ja, hier ook Herbezinnen en Helemaal Opnieuw Beginnen. Kun je die vriendinnen niet even richting A'dam sturen? Als jullie in no time een nieuw business plan uit de grond stampen, dan mogen jullie hier ook wel even de boel komen opschudden ;-)
    Keep me posted, ik ben nieuwsgierig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi verhaal, Martine! Zelfstandigheid is heel veel waard maar brengt ook het nodige met zich mee, de keuzes zijn soms moeilijk en ook dat hoort erbij.
    Ben benieuwd hoe je verder gaat, geniet nog even van je pauze.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet opeens aan een liedje denken waar ik als kind een singeltje van had. Alice in Wonderland. Een konijn zingt: te laat, te laat, je weet wel hoe dat gaat. Je haast je suf en toch ben je te laat, te laat, te laat, te laat.... En, oh wat dwaas nu loop ik hier als wit konijn te hollen als een haas. Enz. enz. Ik kan het nog helemaal meezingen.
    Altijd hollen is niet goed, af en toe moet je ook eens stilstaan. Maar, je hebt een prachtbedrijf opgericht.
    Groetjes van Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dappere stappen! Ik kom morgen graag verder lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Natuurlijk ben ik er morgen weer !! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondernemer ben je inderdaad 24 uur per dag...je kunt NOOIT de deur dicht doen en het achter je laten zoals
    in een "normale" baan...
    En toch...ik kan volgens mij nooit meer terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben dr bij! En als je hulp nodig hebt, of een lief briefje in de brievenbus, laat maar weten :)

    BeantwoordenVerwijderen