7.3.12

My Favorite Five #5

Soms zou je willen dat je Dingen overnieuw kunt doen. Om het beter te doen. Of anders.
Of er niet aan te beginnen.

Soms is het heerlijk mijmeren over alle Dingen die ooit Goed waren - in je herinnering waarschijnlijk steeds Beter. Als ik terug mocht in de Tijd, zou ik graag nog eens terug naar het moment


dat ik voor het eerst Iets won. 
Een Tekenwedstrijd ter ere van het nieuwe PTT-postkantoor met Spaarbank.
Ik was zes, tekende een Straat en won 25 gulden op een spaarbankboekje. 


dat ik met mijn zus logeerde bij haar Parijse Vriend. 
Zestien was ik. Toen ik 's ochtends op een matrasje op de houten vloer
van een klein Frans appartement in Bois-Colombes wakker werd
en mijn eerste soepkom au-lait met croissant kreeg
voelde ik me zo Groot.


dat ik op Pinkpop swingend vooraan stond bij Rage Against The Machine
en niet verpletterd werd door Stagedivers, Pogoërs & Crowdsurfers 
dankzij de boomlange (en brede) Willem naast mij.



dat ik als begeleider met een groep Jongeren 
een week ging Klimmen in de Spaanse Pyreneën. 
Ik klom hoger dan ik ooit had kunnen dromen en deed 
vol adrenaline de stoerste Dingen. 
(en ik zou mijn haar weer afscheren)



dat ik voor het eerst met de auto op Pad ging met mijn eerste Zoon. 
Ik voelde me zo anders. Zo verantwoordelijk.
Reed heel voorzichtig.
Hij sliep de hele reis, alsof hij niet anders gewend was. 


- Die Erinnerung ist das einzige Paradis, 
aus dem wir nicht vertrieben werden können -
Jean Paul




16 opmerkingen:

  1. Wat een mooi lijstje! Kan me dat gevoel van Parijs goed voorstellen :) En oh, dat pinkpop-kaartje heb ik ook! Alleen zag ik rage against the machine niet, omdat ik de volgende dag eindexamen moest doen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De spreuk roert me tot tranen, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, kan ik me in vinden. Ik had ook zo'n spaarbank boekje. Jammer dat ik het niet bewaard heb. Prachtige spreuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik heb dat zo vaak...
    Ik kan ook geen foto's kijken zonder tranen.
    Mooi dat je nog veel herinneringen hebt aan Toen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie herinneringen. En wat leuk dat je ze deelt. Zo kunnen we een beetje met je mee-herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oe, dat spaarbankboekje, die had ik ook (maar niet als prijs, stoer hoor) en dat Parijs-gevoel doet me denken aan mijn eerste tienertour (ken je die nog), zo'n vrouw van de wereld gevoel, geweldig. Mooi post idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat een bijzonder lijstje en mooie post zeg!
    Heel fijn!
    Ik moet denken aan de hoofdrol die ik had in de musical van groep acht, terwijl ik eigenlijk een verlegen meisje was...
    Op kamers in een groot anti-kraak kantorenpand in Utrecht, en helemaal zelf bedenken wat ik ga doen (roken in bed, een halve pot pindakaas op brood, een hele week salades en soepjes eten, krat bier onder de salontafel en huiswerk maken in de kroeg)
    En voor het eerst een huis kopen, met maarliefst twee trappen (van 40 vierkante meter naar 135!)
    Mooi om bij stil te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Prachtig lijstje! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie vijf!
    En ach ja, Pinkpop..... daar waar zoveel goede herinneringen liggen. Heerlijk om op deze woensdag door jouw post even terug te denken en lekker te mijmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie voorbeelden, vooral die als jong-volwassene. In die tijd leek het makkelijker om sprongen in het diepe te wagen. Ikzelf lette minder op wat er misschien mis kon gaan. Kan ik nu nog wat van leren, die onbevangenheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een heerlijke herinneringen zo! Ik krijg nu helemaal zin om mijn 'memory doos' weer eens om te gooien....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtig lijstje.. zo bijzonder al die herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie 'five', krijg er kippenvel van!

    BeantwoordenVerwijderen