28.2.12

Groot worden


Kleine jongens worden groot. Bij voorkeur niet gestaag, maar met spurten. Zo belandden wij midden in de winter in een niet nader te noemen Warenhuis op zoek naar een winterjas tussen de vroege voorjaarscollecties. Hij vond een warme wollen Schippersjas, zwart met twee rijen knopen. Net als Kapitein Rob, verzuchtte hij met de grootste Glimlach. Een rood gestreepte sjaal en een schipperspet completeerden nog diezelfde dag de outfit.

Zijn haar was al een tijd te lang. Een kapper hoefde niet van hem. Een stoel in de keuken, een swingend muziekje op de stereo en Moeders Schaar waren afdoende. Tot afgelopen zaterdag. Mijn vraag 'Zullen we vandaag je haar even knippen?' werd van de hand gewezen. Hij wilde naar de Kapper. En wist precies wat er met zijn haar moest gebeuren. Kort aan de zijkanten, langer bovenop. Net als Kapitein Rob.
Gewapend met plaatjes togen we die middag naar de kapper, die zijn Playmobil-kapsel omtoverde in een stoere Rockabilly-kuif.

Gistermiddag liepen we een niet nader te noemen winkelcentrum uit. Op de parkeerplaats werden we ingehaald door een wat olijk ogende puber in een zwart bomberjack, met petje, zonder haar. 'Mag ik u wat vragen, mevrouw?', sprak hij mij aan. Toen ik mij naar hem omdraaide wees hij meteen naar mijn Jongste en stelde: ' Dit kan toch niet. Zo'n Jas, dat Haar.' Hij had het woord inmiddels gericht tot mijn Jongste, die ongeveer tot zijn middel reikte.
'Moet je nou kijken, dat is toch niet normaal hoe jij eruit ziet.
Je lijkt wel een Hoomoo!'

Overrompeld, ontredderd herhaal ik drie keer mijn Vraag: 'Weet je wel wat je zegt, hij is Zes!' In de Hoop dat hij de gevolgen van zijn actie overziet. Dat hij inbindt. Het terugdraait. Pas bij de derde keer stopt hij met ratelen tegen mijn Zoon. Hij richt zich weer op en kijkt mij aan, met iets dat lijkt op Trots in zijn blik. 'Asjeblieft,' zegt hij. Hij vond dat iemand het moest zeggen. Hij draait zich om en loopt terug naar zijn vrienden, door wie hij als een Held wordt onthaald. En laat Kapitein Rob in tranen achter.

39 opmerkingen:

  1. Wat erg!
    dan zou je met liefde een keertje uithalen...
    Zo trots op zijn stoere jas en haar en dan zo'n "lummel" die denkt stoer te zijn?
    Is zoon ( en jij) een beetje van de schrik bekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een l*l! Is kleine kapitein Rob al weer een beetje bijgekomen van de schrik?
    Sterkte!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach wat gemeen! :( Je zoon kan juist trots zijn dat hij zelf z'n outfit en haar heeft gekozen, precies zoals hij het wil!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kinderen zijn zo hard... waar haalt hij het lef vandaan! Kan me voorstellen dat je overrompeld was... Niet fijn dit soort dingen... zeker voor je kleine man, ik hoop dat hij ondanks dit voorval nog lekker zichzelf durft te zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. shock!!!
    ik zie een prachtman voor me, in de mooise jas, en bovenbest kapsel :-)

    ik hoop dat hij niet meer verdrietig is en bedenkt dat die jongens er niet uitzien!!

    rover ging gisteren met zijn rode schoenen naar school, zo trots als een pauw, ook hij liep tegen 2 2e klassers op die er zo nodig wat van moesten zeggen ...
    gelukkig vertrok hij vanmorgen met rode schoenen aan zijn voeten naar school. hij vindt ze mooi en dat moet genoeg zijn, vond mijn mannetje ...

    maar hartbrekend is het wel, en stom!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het verbijsterend. Kinderen als hij, die hun eigen weg gaan, moeten we koesteren. Die vreselijke meeloper zal een saai en onbeduidend leven tegemoet gaan, in tegenstelling tot jouw jongen. Hij zal er zeker sterker door worden...laat ze maar lullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ja zeg! Dat gaat toch helemaal nergens over! Toen ik je verhaal las dacht ik juist meteen: wat goed van jouw jongste dat hij zijn eigen smaak heeft en zo goed weet wat hij wil! Hoop dat dat geklets van die 'stoere' vent in zijn bomberjack niet teveel schade toebrengt aan jouw prachtige mannetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ja! Wat een harteloze eikel. Niet normaal dat dit stoer moet zijn.
    Als de kleine kapitein Rob maar wel zichzelf blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat kan toch niet, wat mankeert zo'n joch?? Ik hoop dat Kapitein Rob er zich niet al te veel van aantrok!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lef van die puber! In een bomberjack nog wel. Wat sneu voor je zoon! Ik weet niet of mijn moederhart had gehouden, ik denk dat ik een potje mee had gejankt. Dat iemand jouw zoon zo kwetst waar je bij staat. Bah!!
    Ik hoop dat je zoon zijn kapsel en outfit met veel plezier zal blijven dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vreselijk! Met zelf een pestverleden achter de rug voel ik hoe dit pijn kan doen bij een kind. Ik hoop dat hij gewoon zichzelf kan blijven en trots kan zijn op z'n eigen smaak en het ook durft te blijven. En neem maar van mij aan, als je jezelf blijft ben je het leukste :-)
    Ik hoop dat die jongen die het zei ooit wijzer wordt dan dat hij nu is

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat kan maar in 1 winkelcentrum zijn geweest....Stomme Pubers

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Harrejakkes wat een rotjoch!! Kan ie wel tegen een 6-jarige! Bleegh, daar zakt me de broek van af van zo'n aktie. Ik hoop ook dat je kerel er geen last van krijgt en gewoon zich heerlijke eigen zelf blijft!

    Het was vast zo'n Nickelson-jas-jongen in Paddepoel? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tsjongejonge, ik kan alleen maar hopen dat ik ooit ook een lief kapitein Robje op de wereld mag zetten, en dat er steeds meer kapitein Robjes komen en steeds minder nare bomberjack pubers... Ik weet niet of ik in staat was geweest mezelf er van te weerhouden zo'n jong een flink pak rammel te geven, hoewel dat wellicht niet zo verstandig is... iig, heel veel liefs voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. He bah, ik word er helemaal naar van, laat staan jullie. 6! Doe normaal zeg. Waar bemoeit dat rotjoch zich mee. Ik heb het twee keer gelezen, om te zien of ik het wel goed begrepen heb, maar het gebeurt dus echt. Zet ´m op, laat kaptein Rob lekker kapitein blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En 6 slaat natuurlijk op je zoon en rotjoch op de puber: het was een snelle, in een opwelling getypte reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Werkelijk ik krijg er koude rillingen van.
    Mijn zoon liep in zijn kleuterjaren iedere dag met een doek om zijn hoofd geknoopt en een lapje voor zijn oog! Hij was ervan overtuigd dat zijn overgrootvader zeerover was geweest en wilde ook zo zijn. Gelukkig is hij er nooit op zo'n lelijke manier als bij jouw mannetje op aangesproken ,maar kreeg wel regelmatig opmerkingen. Hij hield stug vol.
    Nu zie ik hem (inmiddels bijna 15 jaar)wel eens minzaam glimlachen wanneer hij nu zelf zo'n eigengereid mannetje tegenkomt die zijn held nabootst en hij zichzelf van jaren geleden herkent.
    Sneu voor die puber die van zijn ouders zijn held niet mocht nabootsen en daar nu zijn frustratie op deze manier over moet tonen. Wees trots en fier op je zoon (weet zeker dat je dat toch al bent!)en op jezelf dat je mannetje dit wel doet en ook gewoon mag zijn van zijn geweldige moeder.
    Fijn om nu al te weten dat jou kereltje later wellicht net zo zal glimlachen als mijn zoon nu doet (maar nu doet het toch even pijn)!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sprakeloos indeed! M'n mond hangt nog open van verontwaardiging... Not Cool!!! :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet te geloven! Waar heeft dat mannetje zijn opvoeding gehaald??? Ik kan me echt niet indenken dat er iemand gewoon op een wildvreemd iemand afstapt om iets te zeggen over diens kleren/kapsel/wat-dan-ook. Onbegrijpelijk! Waar moet het toch naartoe vraag ik me dan af.
    Hopelijk heeft jouw kleine vent er niet al te veel van begrepen en durft hij nog lekker zichzelf zijn. Als je 6 bent zou je je toch echt nog niet druk mogen maken om wat anderen van je denken. Echt niet te geloven! Ik vind het heel knap van je kereltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Och gut, arm manneke... Krijg er tranen van in mijn ogen.
    Niks van aan trekken "kapitein rob" wees blij dat je een eigen ik hebt, daar mag je heel trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ach, wat een verdriet. Sneu voor je vent, die juist zijn nieuwe look ontdekt heeft. Zo naar, hoe kinderen elkaar kunnen kwetsen. Ik hoop dat hij sterk genoeg is er overheen te stappen. Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sjongejonge..... Kapitein Rob is the best!
    Tsja.... een bomberjack is inderdaad veel meer van deze tijd, zo orgineel....

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En wat deed je toen? Daar ben ik benieuwd naar - want élke vezel in jou weet dat er niets mis is met je kind; sterker nog, dat die van jou de leukste en mooiste en liefste en meest stylishte van de heule wereld is.
    Gauw wegkussen die tranen, dat kan je als geen ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. o wat sneu om dit te lezen!!! Laat toch iedereen lekker zo zijn als ze willen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat erg zeg! Fatsoen en authenticiteit: het is niet iedereen gegeven. Hoe is het nu met je zoon? Is het blijven hangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Krijg er serieus tranen van in mijn ogen, Wat een..... zeg!!!
    Niet normaal!!
    Ik heb maanden rondgefietst met een jongetje met veiligheids bril achterop (en die werd woest als iemand zei dat het een duikbril was) En daarna werd het een brandweer helm Te gek toch!!
    Hoe is het nu met hem??
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nou ja zeg! Wat moet je nou met zoiets?! Doet me denken aan dat ik eens in de supermarkt werd uitgescholden door een wildvreemde vrouw en waar ik tot op de dag van vandaag niet weet waarom, krijg er nog rillingen van als ik er aan denk. Misschien in gedachten het karretje gepakt wat zij wilde? Maar goed, voor zo'n jochie is het helemaal onbegrijpelijk! Verbijsterend ook dat kinderen dat dúrfen! Hopelijk laat jouw zoon het weer snel van zich afglijden! Ik vond het juist zo'n stoer verhaal van zijn nieuwe look!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik begon het stukje te lezen met een grote smile, tot het laatste stukje waar de smile volledig wegzakt :-( Ik hoop dat je mannetje lekker zichzelf blijft. Komt vast goed met zo'n leeuwinnen moeder ;-) Groot gelijk hoor.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een superleuke zoon heb jij! Met z'n zes jaar heel wat wijzer dan die sukkel van een puber. Overigens is ook niet iedereen met een bomberjack stom hoor mensen, al dacht ik dat wel toen ik zelf puber was :) maar deze wel! Hopelijk wordt ie nog wijzer.

    Helaas geven ook niet alle ouders het goede voorbeeld. Ik zat eens in de tram toen een klein mannetje van 4 ofzo dat achter mij zat op m'n hoofd begon te slaan. Ik vroeg hem en z'n moeder herhadelijk om er mee te stoppen en uiteindelijk zei ze tegen hem: blijf maar van haar af want zij is vies want zij is racist (hij was donker, ik blank). Nou ja, wat geef je dan je kind mee? Arm jochie.

    Maar dat terzijde, kapitein Rob rules!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ooow! Ik vind het ook heel erg voor jou! Dat je moest toezien hoe de etter stoer werd onthaald en jij daar niets tegen kon doen!! Ik zou nu wekenlang elke nacht plannen smeden hoe ik dat rotjoch de volgende keer met zijn staart tussen z'n benen zou laten afdruipen…. En dan hopen dat ik 'm nog een keer tegen kwam natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een sneu eind... want wat is er nou stoerder dan Kapitein Rob als je 6 bent? Helemaal niks en al helemaal geen bomberjack. Grote kans dat bomberjackje zelf onzeker is en het 'grote onthaal' van zijn vriendjes nodig had. Ik hoop dat je grote man zich nog steeds groot genoeg voelt voor zijn Kapitein-Rob-jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ach nou, het verhaal begon zó lief, en dan zo'n domme puber die het verknalt.
    Wat een ongelofelijke ***** is die puber, wat een domme actie!
    Hopelijk trekt jouw stoere binkie het zich niet te veel aan
    en is hij het snel vergeten...en jij ook...
    Er lopen zulke vervelende mensen rond op de wereld.

    lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Kapitein Rob Rules!
    Als deze puber een zoon mag krijgen hoop ik dat hij lekker eigenwijs is en de hele dag in een roze jurk rond huppelt! Eikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waaaat??? Jee, lees dit nu pas. Echt ongelofelijk! Jouw kapitein Rob is echt één van de leukste en eigenste kleuters die ik ken, waar je echt heul trots op mag zijn. Kus, voor jou én voor kapitein Rob! -X-

    BeantwoordenVerwijderen
  35. In een mama magazine las ik deze week een artikel over loslaten. Een kind moet zijn eigen weerbaarheid ontwikkelen en als moeder KAN je niet alle problemen voor je kind oplossen. Terwijl ik dat las zag ik mezelf al met stoom uit mijn oren een mijn kind pestend jong bij school opwachten (in de toekomst want Maas is nu 5 weken oud). Het BLIJF VAN MIJN KIND gevoel zit er nu al stevig in. En dan lees ik dit.... Nu weet ik ZEKER dat er een Momzilla in me verborgen zit. Knap, heeeel knap dat je kon reageren met 'weet je wel wat je zegt'.

    BeantwoordenVerwijderen