25.2.12

Jongens & Jurken


Een jongensmoeder zou ik worden, bedacht ik tijdens mijn eerste zwangerschap. Was het een meisje geweest, dan had ik minstens een week in shock verkeerd. Ik wist het Zeker. Waar ik eigenlijk nog maar koud gewend was aan het Idee paste een Meisje echt niet in mijn Beeld. Dat getut, dat gefleem. Nee, stoere Jongens moesten er komen. Van die Types waar je makkelijk zaken mee doet. Waar een iets te Grof Grapje niet meteen tot tranen zou leiden. 

Een Trotse Jongensmoeder werd ik. Dolblij met mijn twee mannen*. 
Enig nadeel: ze dragen geen Jurken. Die moest ik dus voor iemand anders maken. En zo deed ik. In drie jaar naaide ik ruim 1000 Jurken en Rokjes voor klanten in heel Europa. Totdat ik mezelf iedere avond zuchtend achter de machine vond en op een dag de stekker eruit trok. 

Die ooit zo aanbeden naaimachine verhuisde van de werktafel naar de vloer, van de vloer naar de kelder en bleef daar ruim anderhalf jaar verstoffen. De grens van het Aantrekkelijke voorbij. 

Maar toen een half jaar geleden ons Nichtje Lana werd geboren stond 'ie ineens werd op tafel. En zonder enige moeite verzamelden zich de stoffen die de Overgooier moesten worden. Ons oude Kinderdekbedje, de binnenkant van een oude Familieslaapzak en een Effen Roze lap uit de Quiltmand van mijn Moeder

Zij kreeg een Jurk. Ik kreeg mijn Zin in Handwerken weer terug. 


* In de minderheid in mijn huishouden EN met de Liefste, Leukste Meisjes in familie- en vriendenkring ben ik inmiddels op mijn standpunt terug gekomen. Meisjes waren welkom geweest, met en zonder Tranen, Tutje of niet. 



9 opmerkingen:

  1. Ik heb van beide soorten 1 , kan ik alle kanten mee op!!
    Ik moet wel zeggen dat het meisje beter tegen groffe grappen kan dan de jongen haha (maar ze draagt dan gelukkig wel weer graag rokjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gemaakt! Daar zit heel wat liefde in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cute! (en ik kom nog niet op mijn standpunt terug.. zou me geen raad weten met al dat roze ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig......stiekem hoopte ik ook op een jongen omdat ik, volgens mij, een echte jongensmoeder ben. Maar zowel manlief en ik waren er tijdens de zwangerschap van overtuigd dat we een meisje zouden krijgen. Niet dus....het was toch een jongen! Maar nu loop ik soms kwijlend langs al die leuke meisjeskleding in alle winkels. Ach ja, het kan nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het heerlijk om van elk soort 1 te hebben. Dochter is nu wel uit de jurkjes en prinsessen-fase, helaas... Nu is het zwart en doodskoppen (YAK!) Maar het schijnt erbij te horen. Gelukkig mag ik nu jurkjes maken voor mijn 1-jarig nichtje. Leuk eenvoudig patroontje en een super stofje heb je gekozen. Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig overgooiertje en fantastisch geschreven blogje!
    Ik zei als kind al dat ik later (als ik groot zou zijn) twee dochters zou 'nemen'. benieuwd of het ook bij mij eens waarheid word, want jurkjes en rokjes naaien lijkt me heel leuk, maar K3 lijkt me wel echt veel minder...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou juist heel erg aan het idee moeten wennen van een zoon, ik weet niet waarom, ik weet niet wat het is denk ik. Ik was er beide keren ook vrij zeker van dat het een meid zou worden en dat klopte ook, ik ben een meisjesmoeder geworden! Maar een zoon, ja daar ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar! Ik vind het jurkje geweldig, met de geschiedenis die er in verwerkt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk jurkje en een heerlijke post :-) Ik heb 3 jongens en 1 meisje, meisje is ook echt een meisje meisje dus dat is dan wel erg grappig tegenover 3 jongens. Ik ben natuurlijk super blij met mijn dochter maar ik moet bekennen dat ik blij ben met de combi 3 boys tegenover 1 lady i.p.v. andersom. Ik hou van dat coole, relaxte, jongens gedoe en dan daartussen dat creatieve gekoekel van m'n dochter ... heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een leuk jurkje heb je gemaakt, kon ik maar zo goed naaien.
    ik heb ook van allebei eentje en ik heb een hele stoere meid (die wel van roze houdt, maar niet van getut) en een hele lieve (soms te lief) jongen.

    BeantwoordenVerwijderen