22.7.11

Deze Week Zag Ik #2



Deze week zag ik  
- wederom tot tranen geroerd - 
de Prachtig Spreuk 
waarmee onze Oudste zijn schooljaar afsloot. 

In het Vrije School-onderwijs krijgt elke leerling aan het eind van het schooljaar een persoonlijke spreuk waarin wordt teruggekeken op de afgelopen periode met de blik gericht naar de toekomst. 
Deze tekst, die meestal afkomstig is uit de leer- of vertelstof die dat jaar behandeld is in de klas, geeft tussen de regels door blijk van de karaktertrekken en de persoonlijke motieven van het kind. 
De spreuk wordt aan het kind niet uitgelegd. Het is de bedoeling dat hij zich de spreuk tijdens de zomervakantie in vrijheid eigen maakt. De intentie van de spreuk doet zo zijn eigen werk.

Deze week zag ik is een initiatief van Roos en Daan
Zie hier de lijst met alle deelnemers.

 

22 opmerkingen:

  1. Ik laat spontaan ook even los... mooi!
    (en jeez, wat een knapperd is die Birk van jou)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig gebruik, zo'n persoonlijke spreuk.
    Ik denk soms: was ik maar juf geworden op een Vrije School, misschien had ik me daar wel veel beter gevoeld dan in het gewone basisonderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf de spreuk iets heel bijzonders vinden. Elke keer is het weer een schot in de roos en dus een teken (voor mij) dat het kind gezien wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi
    (& passend beeld dan ook weer, bij de spreuk)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. grappig hoeveel vrije-school-mensen-medebloggers ik steeds tegen kom!!!
    mooie spreuk!!
    en geniet van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie zoon en een mooie spreuk.
    Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook al zo mooi. Echt een cadeautje vind ik dat altijd op de laatste schooldag.
    Jullie ook een fijne zomer en tot in september!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach wat mooi en lief... en wat een goede foto ook,snappe kerel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat prachtig, het zal je maar gezegd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie gebruik en een prachtige spreuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt heel mooi! Wat een aandacht besteden ze daar aan!
    Oh wat zou ik het vroeger naar mijn zin hebben gehad op een Vrije School!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooi. een fijn vers om mee te nemen in je vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor vele gebeurtenissen zijn geen woorden. Deze zijn prachtig en wat een leerzaam idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. het loze vissertje? wat een sterke jongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw!!
    "kippenv(o)elmoment".
    Wat zul je trots zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een mooie spreuk (en dito zoon)! en heel herkenbaar: ook ik moest weer wat traantjes wegpinken bij de nieuwe spreuk van oudste dochter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig kado geven leerkrachten toch aan hun kinders. Een mooie spreuk. Kippenvel moment als ouder weet ik. Mijn drie kinderen zaten op de vrijeschool in Den Haag net zoals mijn drie klein kinderen nu weer. Nr vier is nog pas twee dus die moet nog wachten.
    Kwam op je blog via tweet van Antrovista. Leuk ik ga je volgen.... een zomerse groet van Leni

    BeantwoordenVerwijderen