7.5.10

Een open vraag




Beste John,
toen u zo rond 1940 voor het eerst de Wet van Bedrog introduceerde, kon u natuurlijk niet bevroeden wat dit voor ons zou gaan betekenen. Maar ik kan u zeggen: het is van grote invloed op mijn dagelijks leven alsook, naar ik vermoed, op het leven van vele anderen. Ik voel me dan ook redelijk vertrouwd met u en durf u daarom deze vraag te stellen:
hebt u dat nou helemaal alleen bedacht?

Volgens de definitie van een Wet, is dat namelijk altijd een gezámenlijk besluit, en is deze genomen en kenbaar gemaakt volgens de daartoe vastgelegde procedure door een bevóegd orgaan. Dat in beschouwing genomen, heb ik - ik hoop dat u het mij niet kwalijk neemt- ernstige twijfels over de rechtsgeldigheid van uw Wet. U snapt misschien, dat ik zoek naar een pardon.

Mocht u zich willen beroepen op de wetenschappelijke opvatting van een Wet, dan breng ik u graag even in herinnering dat De Wetenschap voortdurend ontwikkelen is; zij houdt zich bezig met waarnemen, interpreteren, vormen en verwoorden, hypothesevorming en -toetsing.
En met name op dat laatste stuk hebt u toen toch misschien iets over het hoofd gezien. Toetsingstechnisch gesproken heeft het niet zozeer te maken met mogelijke onwaarheden in uw theorie, maar vooral met de opgedane ervaringen met uw hypothese. Deze zijn, zacht gezegd, onprettig. En dat kan natuurlijk nooit uw bedoeling zijn geweest.

Uitgaande van uw goede intenties en deskundigheid, beroep ik mij daarom hierbij op het recht van amendement. Op grond van nieuw verworven kennis en ten behoeve van hoop op een zonniger toekomst zou ik uw Wet graag gewijzigd willen zien in:

Als iets mis kan gaan, gaat het dat natuurlijk niet.

2 opmerkingen:

  1. Haha, helemaal mee eens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook. Ik ben helemaal voor, waar kan ik tekenen? Kunnen we dit voorstel ook de wereld rondsturen? Vandaag heb ik denk ik wel 20 keer deze nieuwe wet nodig gehad, die van murphy weet ik inmiddels wel.....
    Wel fijn dat we dus niet de enige zijn!

    BeantwoordenVerwijderen